Wielka Setka, czyli 100 filmów na #100 wpis!

Nie sądziłam, że kiedyś do tego dojdzie. To znaczy, miałam nadzieję, ale znając sama siebie i swój zasób czasowo-przestrzenno-finansowy, nie wiązałam z tym większych realnych planów. A oto, ląduje przed Wami już setny, okrąglutki i żwawy post na tym tutaj, zacnym (bądź nie) blogu. Zastanawiałam się jak najlepiej uczcić to istotne dla mnie, niczym przyjęcie z okazji 500 rocznicy śmierci Prawie Bezgłowego Nicka, wydarzenie. Wymyśliłam więc, że polecę Wam 100 filmów. A jako, że nie potrafię niestety wystrzelić stoma tytułami na zawołanie z pamięci jak z karabinu, to zrobię to według klucza moich ocen na Filmwebie, który nadal służy mi w tym zakresie za swoisty filmowy habit tracker. Znajdą się więc tu najwyżej ocenione przeze mnie filmy spośród 1818 oznaczonych jako obejrzane. Jeśli macie ochotę zajrzeć na moje konto bezpośrednio, zapraszam pod ten link. Można też śmiało wysyłać zaproszenia, znajduję przyjemność w stalkowaniu ludzi na Filmwebie <buhahahahahah evil laughter mode on>.



Wybór filmów do tego zestawienia jest w większości oparty bardziej na emocjach, niż na elementach dzieła filmowego świadczącego o jego geniuszu. Wiele ocen padło podczas moich szczenięcych lat, co oznacza, iż niektóre z tych produkcji, dziś zapewne oceniałabym inaczej. Innymi słowy, mogły się tu nie znaleźć jakieś wielkie klasyki kina, których wielkości nie umniejszam, ale podczas seansu nie poruszyły one we mnie pewnej emocjonalnej nutki. Mogą tu trafić więc filmy nie najlepsze, ale do których czuję mocny sentyment. Podsumowując, znajdziecie tu produkcje, przy których będziecie czuć ale, patrząc na całokształt, nie muszą być to filmy dobre.

Na początek filmy, które zaskarbiły sobie zaszczytną ocenę 9/10. Kolejność jest w większości przypadkowa.

100. Jaga, 2016,
reż.: Tomasz Bagiński
Moja ulubiony krótkometrażowy film z serii Allegro Legendy Polskie. Świetna, charakterna bohaterka i chyba najlepsza scena walki w polskim kinie. Dodatkowo, piękny cover Jaskółki uwięzionej towarzyszący produkcji.

99. Sztuka Kochania. Historia Michaliny Wisłockiej, 2017,
reż.: Maria Sadowska
Historia niezwykłej kobiety, której praca odmieniła seksualne życie Polaków. Biografia bohaterki dostarcza bujnego materiału na scenariusz i, na szczęście, zostało to idealnie skomponowane.

98. Ukryte działania/ Hidden Figures, 2016,
reż.: Theodore Melfi
Nominowana do Oscara historia Afroamerykanek pracujących dla NASA przy programie lotów w kosmos. Plus Kevin Costner w bardzo mocno wzruszającej scenie demolki.

97. Mother!, 2017,
reż.: Darren Aronofsky
Wielka Metafora i ostrza jazda bez trzymanki, czyli Aronofsky w pełnym wydaniu. Zachęcam do przejrzenia notki.

96. Człowiek z magicznym pudełkiem, 2017,
reż.: Bodo Kox
Polski romans science-fiction, który wyszedł zdumiewająco dobrze. Więcej w notce na blogu ;)

95. Big Short, 2015,
reż.: Adam McKay
Historia o mechanizmach, które kryły się za kryzysem gospodarczym z 2008 roku. Brzmi niezbyt porywająco ale film ogląda się jednym tchem!

94. Mężczyzna imieniem Ove/ En man som heter Ove, 2015,
reż.: Hannes Holm
Jestem totalnie zakochana w Ovem! Bardziej w bohaterze książki, niż filmu ale obraz kinowy także jest uroczy i napełnia serducho ciepełkiem.

93. Łotr 1. Gwiezdne Wojny- historie/ Rogue One: A Star Wars Story, 2016,
reż.: Gareth Edwards
Nie do przegapienia dla fanów Gwiezdnych Wojen a przy tym jeden z najlepszych obrazów z tego uniwersum.

92. Co robimy w ukryciu/ What We Do in the Shadows, 2014,
reż.: Jemaine Clement, Taika Waititi
Stylizowany na dokument film komediowy o wiekowych wampirach, którzy usiłują wieść normalne życie. Problem w tym, że normalny nie dla każdego znaczy to samo.

91. Projektantka/ The Dressmaker, 2015,
reż.: Jocelyn Moorhouse
Utrzymana w lekkim tonie opowieść o krzywdzie, stawianiu czoła przeciwnościom i zemście. W roli głownej fenomenalna Kate Winslet i… istna rewia pięknych sukienek.

90. Bogowie, 2014,
reż.: Łukasz Palkowski
Film o pierwszym w Polsce udanym przeszczepie serca i o sprawcy tego przełomu – profesorze Zbigniewie Relidze. Trzyma w napięciu do ostatnich chwil. Filmowi towarzyszy przejmująca ścieżka dźwiękowa autorstwa Bartosza Chajdeckiego.

Jest to jedna z najlepszych, o ile nie najlepsza, rola w dorobku Kota.


89. Ojciec Szpiler/ Svećenikova djeca, 2013,
reż.: Vinko Brešan
Historia małej adriatyckiej wysepki i pewnego księdza, który do spółki z kioskarzem postanawia dziurawić prezerwatywy. Lekka komedia z wstrząsającym finałem. Rzadko wychodzę z kina aż tak bardzo zachwycona jak po tym seansie.

88. Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy/ Star Wars: The Force Awakens, 2015,
reż.: J.J. Abrams
Część którą się kocha albo nie cierpi. Ja zdecydowanie należę do pierwszej grupy. Ten film ma wiele wad ale jednocześnie można beztrosko fanować powrót sagi po latach… no i Kylo Rena <3

87. Nad życie, 2012,
reż.: Anna Plutecka-Mesjasz
Historia chorej na białaczkę siatkarki Agaty Mróz. Nie wiem dlaczego ten film się tutaj znalazł, może jest po prostu bezwstydnie wzruszający.

86. Przelotni kochankowie/ Los Amantes pasajeros, 2013,
reż. Pedro Almodovar
Podczas lotu z Madrytu do Meksyku samolot ulega usterce co staje się zarzewiem kłótni wśród pasażerów. To było moje pierwsze zetknięcie z twórczością Almodovara. I tak, tak, chcę więcej, teraz, natychmiast! A wykonanie I’m so excited z tego filmu omeg oglądać nieustannie o każdej porze.

85. Gra tajemnic/ The Imitation Game, 2015,
reż.: Morten Tyldum
Nominowana do Oscara historia Alana Turinga, genialnego matematyka, którzy skonstruował maszynę pozwalającą złamać kod Enigmy w czasie II wojny światowej. W roli głównej Benedict Cumberbatch.Więcej o filmie przeczytacie tutaj.

84. Baczyński, 2013,
reż.: Kordian Piwowarski
Film fabularyzowano-dokumentalny o życiu i twórczości Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Dla miłośników poety. Chyba film, który oglądałam największą ilość razy spośród tu opisanych. I za każdym jest tak samo dobry.

83. Zniewolony. 12 Years a Slave, 2013,
reż.: Steve McQueen
Historia człowieka, który został porwany i sprzedany w niewolę na południe USA. Jego droga do wolności trwała 12 lat. Film posiada na swoim koncie 3 Oscary i iście gwiazdorską obsadę.

82. Igrzyska Śmierci: W pierścieniu ognia/ The Hunger Games: Catching Fire, 2013,
reż.: Francis Lawrence
Czyli najlepiej zekranizowana część trylogii o państwie Panem i corocznych Głodowych Igrzyskach na które są posyłane dzieci. Więcej znajdziecie tutaj.

81. Django/ Django Unchained, 2012,
reż.: Quentin Tarantino
Niewolnik Django wraz z łowców nagród Schulzem wyruszają z misją odbicia żony tego pierwszego. Dla fanów Tarantino, gdzie absurd goni absurd a wszystko okrasza krwawa jatka.

80. Anna Karenina, 2012,
reż.: Joe Wright
Pełna przepychu i cudownych kadrów ekranizacja znanej powieści Lwa Tołstoya. Chwilami zapiera dech w piersiach.

Produkcji towarzyszy piękna muzyka i kostiumy. Można utonąć w tych kadrach!

79. Strażnicy Galaktyki/ Guardians of the Galaxy, 2014,
reż.: James Gunn
Opowieść o badzie wyrzutków, którzy rozbijają się po kosmosie. Powiew świeżości w nieco już zatęchłym uniwersum Marvela. I… I’m Groot!

78. Artysta/ The Artist, 2011, 
reż.: Michel Hazanavicius
Hołd dla kina niemego i zdobywca 5 Oscarów. Przyczyna mojej niepoprawnej obsesji na punkcie Jeana Dujardina.

77. Nietykalni/ Intouchables, 2011,
reż.: Olivier Nakache, Eric Toledano
Driss, chłopak z przedmieścia zostaje opiekunem sparaliżowanego milionera Philippa. Pełna ciepła i humoru historia, która podbiła już wiele serc.

76. Oz: Wielki i Potężny/ Oz: The Great and Powerful, 2013,
reż.: Sam Raimi
Historia drobnego oszusta i cyrkowego magika, który, przeniesiony do krainy Oz, zostaje wielkim czarnoksiężnikiem. Gwiazdorska obsada i prawdziwa uczta dla oczu.

75. Służące/ The Help, 2011,
reż.: Tate Taylor
Początkująca dziennikarka Eugenia wraca do rodzinnego domu i zaczyna przeprowadzać wywiady z czarnoskórymi służącymi najzamożniejszych okolicznych rodzin. Książka będąca tego efektem wywołuje prawdziwy skandal.

74. Czarny Łabędź/ Black Swan, 2010
reż.: Darren Aronofsky
Film Aronofsky’ego, który powinien był dostać Oscara. Historia Niny, baletnicy która zrobi wszystko, by dostać upragnioną główną rolę w Jeziorze Łabędzim. Fenomenalna rola Portman za którą Akademia aktorkę uchonorowała.

73. Deadpool, 2016,
reż.: Tim Miller
Tragiczna historia zeszpeconego byłego żołnierza Wade’a Wilsona, który wdziewa trykot superbohatera i… rozkręca imprezkę. Śmiech do rozpuku gwarantowany.

72. Mroczny Rycerz powstaje/ The Dark Knight Rises, 2012,
reż.: Christopher Nolan
Czyli najlepszy Batman.

71. Kwiat pustyni/ Desert Flower, 2009,
reż.: Sherry Hormann
Biografia Waris Dirie - dziewczyny, która z biednej somalijskiej wioski trafiła na modowy wybieg. I o piekle afrykańskich kobiet jakim jest rytuał obrzezania. Bardzo mocny film, jednak znacznie lepsza jest książka, na której został oparty.

70. Slumdog. Milioner z ulicy/ Slumdog Millionaire, 2008,
reż.: Danny Boyle
Ku pokrzepieniu serc. Ziszczenie snu: od pucybuta, do milionera. Niby naiwny, niby pełen klisz ale czasami taki film to dokładnie to czego człowiek potrzebuje.


Czasami los plecie zadziwiające scenariusze.

69. Lejdis, 2008,
reż.: Tomasz Konecki
Opowieść o czterech przyjaciółkach usiłujących ułożyć sobie jakoś życie. Pełen humoru i pozytywnych wibracji obraz. Chyba najbardziej lubiana przez mnie współczesna polska komedia (choć konkurencji dużej nie ma).

68. Stowarzyszenie Wędrujących Dżinsów 1 i 2/ The Sisterhood of the Traveling Pants, 2005 i 2008,
reż. Ken Kwapis, Sanaa Hamri
To film z serii tych, które należy obejrzeć w odpowiednio młodym wieku. Bo też i na grupie nastoletnich przyjaciółek, ich wzlotów, upadków i dylematów, skupia się tu fabuła. To jest mój feel good movie.

67. Fashion, 2008,
reż.: Madhur Bhandarkar
Rozśpiewana, pełna zwrotów akcji i dramatów w slow motion, produkcja rodem prosto z Bollywood. Priyanka Chopra wyrusza na podbój świata modelingu. Trzy godziny czystej melodramatycznej bollywoodzkiej ekstazy xD

66. Sydney i siedmiu nieudaczników/ Sydney White, 2007
reż.: Joe Nussbaum
Wyrzucona ze swojego studenckiego bractwa Sidney, trafia do domu kompletnych nieudaczników. Znów typowa hamerykańska komedia dla nastolatek. Nie sadzę, by dziś mi się aż tak spodobała, ale kiedyś potrafiłam ją oglądać w kółko.

65. Hobbit: Niezwykła podróż/ The Hobbit: An Unexpected Journey, 2012,
reż.: Peter Jackson
Bo to hobbit. I to nie byle jaki bo grany przez Martina Freemana. Kolejna możliwość sentymentalnej podróży do Śródziemia.

64. Wojna domowa/ Easy Virtue, 2008,
reż.: Stephan Elliott
Ociekająca brytyjskością tragikomedia rodzinna. Młody Brytyjczyk przywozi do swojego konserwatywnego domu amerykańską żonę, co budzi sprzeciw jego matki. Obie panie wypowiadają sobie wojnę.

63. Star Trek, 2009
reż.: J.J. Abrams
Bo to Star Trek i wielkie kosmiczne widowisko.

62. Prestiż/ The Prestige, 2006,
reż.: Christopher Nolan
Historia rywalizacji dwóch młodych iluzjonistów. Ich ambicja prowadzi do zażartej pełnej forteli i spisków wojny. W rolach głównych Hugh Jackman i Christina Bale.

61.Across the Universe, 2007,
reż.: Julie Taymor
Jeśli jeszcze nie ostrzegałam to chyba teraz jest ten właściwy moment - dużo w tym wpisie będzie musicali. A ten jest wyjątkowo kolorowy i pięknie psychodeliczny. To historia miłości opowiadana w rytmie przebojów The Beatles.

60. Cudowne dziecko/ August Rush, 2007,
reż.: Kristen Shridan
Evan jest sierotą o niezwykłym talencie muzycznym. Pewnego dnia ucieka z domu dziecka z nadzieją odnalezienia swoich rodziców. Piękna współczesna baśń o miłości rodziców do dzieci i dzieci do rodziców. 

I śpiewający Jonathan Rhys-Meyers!

59. Labirynt fauna/ El laberinto del fauno, 2006,
reż.: Guillermo Del Toro
Rok 1944, Hiszpania pod rządami Franco. Ofelia przeprowadza się wraz z matką do domu okrutnego ojczyma, frankistowskiego kapitana. Tam odkrywa tajemniczy labirynt. Absolutnie piękny wizualnie koszmar.

58. Bibliotekarz: Tajemnica włóczni/ The Librarian: Quest of the Spear , 2004,
reż.: Peter Winther
Jako osoba wychowana na filmach o Indianie Jonesie od razu utonęłam w świecie Bibliotekarza. Bardzo solidna przygodówka.

57. Bękarty wojny/ Inglourious Basterds, 2009,
reż.: Quentin Tarantino
Chyba mój ulubiony film tego reżysera. Lata II wojny światowej, grupa amerykańskich żołnierzy planuje zamach na przywódcę III Rzeszy. Cudowne połączenie akcji i czarnego humoru.

56. Wyspa/ The Island, 2005,
reż.: Michael Bay
Niedaleka przyszłość. Dwójka mieszkańców zamkniętego ośrodka odkrywa przerażającą prawdę o swoim pochodzeniu. Bohaterowie postanawiają wziąć swój los w swoje własne ręce i uciec. Trzymająca w napięciu i świetnie wyreżyserowana historia.

55. Powrót do Brideshead/ Brideshead Revisited, 2008,
reż.: Julian Jarrold
Dramat w gwiazdorskiej brytyjskiej obsadzie i z miłosnym trójkątem w tle. Charles zostaje zaproszony przez kolegę ze studiów do posiadłości jego rodziców. Tam zostaje wciągnięty w świat intelektualnych wyzwań i obserwuje powolny upadek brytyjskiej arystokracji. Dużo tu rozważań na tematy egzystencjalne i religijne, a powolne tempo filmu sprawia, ze możnan się nimi z lubością sycić.

54. Spacer po linie/ Walk the Line, 2005,
reż.: James Mangold
Przejmująca historia miłości gwiazd muzyki country Johnny’ego Casha i June Carter. Wszystko w rytmie ich największych przebojów.

53. Ultraviolet, 2006,
reż.: Kurt Wimmer
Mila Jovovich kopie tyłki w misji ocalenia chłopca noszącego w sobie antygen będący antidotum na chorobę na która zapadła część ludzkości. Film ma dość kiepskie opinie, sama widziałam go dość dawno ale bardzo mi wtedy zapadł w pamięć.

52. Czerwone trzewiki/ The Red Shoes, 1948,
reż.: Emeric Pressburger, Michael Powell 
I tu mogę wreszcie zakrzyknąć, że prawdziwa klasyka filmu tanecznego. Przy tym, bardzo piękna historia i mocno tragiczna historia utalentowanej balleriny nastawionej na osiągnięcie wielkości.

51. Księżniczka i żebrak/ La Princessa e il povero, 1997,
reż.: Lamberto Bava
Piękna baśń filmowa. Po porwaniu swojego syna, król sprowadza na zamek córkę wieśniaczki, którą przedstawia jako swoje odnalezione dziecko. Po wielu latach księżniczka spotyka żyjącego w biedzie prawdziwego dziedzica tronu. Dziś by mi się pewnie śmiać chciało ale kiedyś ach co to była za baja!

50. Wredne dziewczyny/ Mean Girls, 2004,
reż.: Mark Waters
Cady zaczyna uczęszczać do szkoły, w której rządzą wredne dziewczyny. Wspólnie z nowymi przyjaciółmi postanawia obalić ich władzę. Klasyka amerykańskich filmów licealnych. Moje ulubione guilty pleasure.

Ale ciiiiii... to będzie nasza słodka tajemnica, prawda?

49. Upiór w Operze/ The Phantom of the Opera, 2004,
reż.: Joel Schumacher
Poetycka opowieść o młodej śpiewaczce i zachwyconym jej głosem, mieszkajacym w podziemiach opery „upiorze”.

48. Przyjaciel gangstera/ Tais-toi!, 2003,
reż.: Francis Veber
Nikt nie robi komedii tak jak Francuzi! Para złodziejaszków ucieka przed ścigającymi ich gangsterami.

47. Dirty Dancing 2/ Dirty Dancing: Havana Nights, 2004,
reż.: Guy Ferland
Przepraszam ale dla mnie dwójka jest lepsza od jedynki :D Po prostu chyba bardziej trafiają do mnie latynoskie rytmy!

46. Markiza Angelika/ Angelique , marqiuse des anges, 1964, i jej wszystkie części
reż.: Bernard Borderie
Mam ogromny sentyment! Jako dziecko oglądałam to z mamą i babcią jak na silne i niezależne kobiety przystało :D

45. Do diabła z miłością/ Down with Love, 2003,
reż.: Peyton Reed
Mocno przesłodzony, cukierowo-pudrowy musical o tym, czy pan przechytrzy panią, z Renee Zellweger i Evanem McGregorem w rolach głównych. Muzyka, kostiumy, wnętrza i montaż to w tym filmie prawdziwe arcydzieła!

44. Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły/ Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl, 2003,
reż.: Gore Verbinski
Bo to było wtedy jeszcze tak inne, tak świeże, tak wspaniałe! Ahoj, przygodo!

43. Honey, 2003,
reż.: Bille Woodruff
Jak widać, po prostu bardzo lubię filmy taneczne. Honey ma w sobie wielką pasje i jest zdeterminowana, by spełnić swój wielki sen o zostaniu zawodowym choreografem.

42. Uśmiech Mony Lizy/ Mona Lisa Smile, 2003,
reż.: Mike Newell
Lata 50-te ubiegłego wieku. Do szkoły dla panien przyjeżdża młoda i wyzwolona nauczycielka sztuki, która próbuje zmienić tradycyjny sposób myślenia swoich podopiecznych i pomóc w realizacji ich pasji.

41. Kill Bill vol. 1 i 2, 2003 i 2004,
reż. Quentin Tarantino
Tarantino, Thurman i wielka siekanka. Była płatna zabójczyni mści się na swojej szajce, która dopuściła sie okrutnej zdrady. Najbardziej niesamowita ścieżka dźwiękowa jaką przyjdzie wam przesłuchać.

40. Equilibrium, 2002,
reż.: Kurt Wimmer
Państwo przyszłości. Ludzie zażywają lek, który eliminuje zdolność odczuwania. Osoby niesubordynowane zostają wytropione i zlikwidowane. Gdy John, egzekutor, przestaje zażywać tabletki, odkrywa jak bardzo nieludzkie jest społeczeństwo, w którym żyje. 

 Christina Bale idealnie sprawdza się tu w swojej roli.

39. Władca Pierścieni/ Lord of the Rings – wszystkie części, 2001, 2002, 2003,
reż.: Peter Jackson
Podróż do fantastycznego świata Śródziemia i walka na śmierć i życie z Wielkim Złym. Te historie są po prostu epickie.

38. Amelia/ Le fabuleux destin d’Amelie Poulain, 2001,
reż.: Jean-Pierre Jeunet
Baśniowa historia Amelii, młodej mieszkanki Paryża, która uwielbia uszczęśliwiać ludzi.

37. Dzień Świra, 2002,
reż.: Marek Koterski
Za „Czy panowie muszą tak napierdalać od bladego świtu?!” i „Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem?”, czyli jedne z najlepszych monologów, dialogów i innych -ogów w filmie.

36. Kapuśniaczek/ Le soupe aux choux, 1981,
reż.: Jean Girault
Gdzieś na zapadłej francuskiej wsi dwóch staruszków spotyka kosmitę – amatora kapuśniaku. Chyba najbardziej odjechany film z absolutnym mistrzem komedii - Louisem de Funesem. Oglądałam większą części jego filmografii i na tym śmiałam się chyba najbardziej.

35. Wielka włóczęga/ La Grande vadrouille, 1966,
reż.: Gerard Oury
Kolejna stara francuska komedia z de Funesem. II wojna światowa. Nad Francją zostaje zestrzelonych trzech angielskich lotników. Miejscowy malarz i dyrygent próbują im pomóc, co prowadzi do wielu zabawnych perypetii.

34. Dwunastu gniewnych ludzi/ 12 Angry Men, 1957,
reż.: Sidney Lumet
Dwunastu przysięgłych dyskutuje nad winą oskarżonego. Mistrzowsko zrealizowany i zagrany. Mimo, że opiera się praktycznie tylko na słowie, trzyma w napięciu od początku do ostatnich chwil.

33. Pół żartem, pół serio/ Some Like It Hot, 1959,
reż.: Billy Wilder
Joe i Jerry, chcąc uciec przez gangsterami, przebierają się za kobiety i dołączają do damskiego zespołu muzycznego. Doskonałą komedia z Marilyn Monroe.

32. Szkoła czarownic/ The Craft, 1996,
reż.: Andrew Flemming
Nie lubię horrorów ale ten mnie wciągnął. Sarah przenosi się do szkoły, w której spotyka trzy dziewczyny parające się czarną magią. Chętnie przyjmują ją one do swojego grona. Gdy krąg rośnie w siłę, okazuje się, że nie wszystkie są w stanie udźwignąć moc, jaką zostały obdarzone.

31. Król Lew II: Czas Simby/ The Lion King II: Simba’s Pride, 1998,
reż.: Darrell Rooney
Jako dziecko potrafiłam to puszczać na okrągło i znam na pamięć wszystkie piosenki. Przepiękna animacja.

30. Hair, 1979,
reż.: Milos Forman
Claude planuje przywdziać mundur. Na swojej drodze spotyka jednak grupę hippisów, którzy pokazują mu uroki życia i... miłość. Kultowy musical.

Ach, dzieci-kwiaty.

29. Grease, 1978,
reż.: Randal Kleiser
Kolejne musicalowe dzieło z niezapomnianymi hitami. Sandy i Danny podczas wakacji nawiązują płomienną znajomość. W szkole jednak ich drogi się rozchodzą.

28. Edward Nożycoręki/ Edward Scissorhands, 1990,
reż.: Tim Burton
Piękna i wzruszająca świąteczna baśń filmowa od Tima Burtona.

27. Przeminęło z wiatrem/ Gone with the Wind, 1939,
reż.: George Cukor, Sam Wood, Victor Fleming
Bo Scarlet rządzi! A zresztą... "Pomyślę o tym jutro" ;)

26. Seksmisja, 1983,
reż. Juliusz Machulski
Czyli Maksio i Albercik w szponach tych strasznych kobiet xD („Kobieta mnie bije”). Nadal się świetnie ogląda, I pamiętajcie, że „Kopernik była kobietą!”

25. Pulp Fiction, 1994,
reż.: Quentin Tarantino
Jeden z najbardziej znanych i cenionych filmów Tarantino.

24. Wywiad z wampirem/ Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles, 1994,
reż.; Neil Jordan
Ekranizacja powieści Anne Rice. Tragiczna historia Louisa, który zostaje zamieniony w wampira. Nie może żyć ze swoim piętnem ale nie może też umrzeć.

23. Twierdza/ The Rock,1996,
reż.: Michael Bay
Wstyd się przyznać ale miałam kiedyś fazę na filmy z Nicolasem Cage’em. Chociaż z drugiej strony kiedyś grał w dobrych filmach, jak ten. Mocne kino akcji.

22. Thelma i Louise, 1991,
reż.: Ridley Scott
Thelma i Louise przyjaźnią się od zawsze. Podczas pewnego weekendowego wypadku zabijają przypadkiem człowieka. Postanawiają za wszelką ceną uciec przed wymiarem sprawiedliwości. Piękna historia o wielkiej przyjaźni.

21. X-men, 2000,
reż.: Bryan Singer
To było moje pierwsze zetknięcie z ideą X-menów, obdarzonych niezwykłymi zdolnościami mutantów . Od razu przepadłam i cóż ta miłość trwa do dziś.

20. Przerwana lekcja muzyki/ Girl, Interrupted, 1999,
reż.: James Mangold
W szpitalu psychiatrycznym, zagubiona i zamknięta w sobie nastolatka Susane, poznaje Lisę, która pomaga jej uporać się z lękami. 

Angelina Jolie dostała za ta role Oscara ale Winona Ryder wcale nie pozostawała w tyle.

19. Zielona Mila/ The Green Mile, 1999,
reż.: Frank Darabont
Ekranizacja powieści Stephena Kinga. Chyba jak do tej pory najlepsza. Historia strażnika więziennego z bloku śmierci i czarnoskórego skazańca, który zostaje stracony za zabójstwo dwóch białych dziewczynek.

18. Jeździec bez głowy/ Sleepy Hollow, 1999,
reż.: Tim Burton
Przesiąknięta mrocznym, sennym klimatem, historia Ichaboda Crane’a, detektywa, który musi rozwikłać zagadkę tajemniczego bezgłowego jeźdźca.

17. Podziemny krąg/ Fight Club, 1999,
reż.: David Fincher
Ekranizacja powieści Chucka Palahniuka. Bardzo błyskotliwy i zaskakujący film, ale ... We do not talk about fight club.

16. Szalona odwaga/ Courage Under Fire, 1996,
reż.: Edward Zwick
Podpułkownik Serling przeprowadza dochodzenie w sprawie nadania honorowego pośmiertnego odznaczenia dla kapitan Karen Walden. Trzymający w napięcie dramat psychologiczny.

15. Leon Zawodowiec/ Leon, 1994,
reż.: Luc Besson
Piękna historia przyjaźni sieroty Matyldy i .... ekscentrycznego płatnego zabójcy Leona. Razem postanawiają zemścić się na skorumpowanych policjantach za zabójstwo rodziny dziewczynki.

14. Życie jest piękne/ La vitta e bella, 1997,
reż.: Robert Benigni
Guido, niepoprawny optymista, trafia wraz z synkiem, do obozu koncentracyjnego. By oszczędzić dziecku traumy, przekonuje chłopca, iż rzeczywistość w jakiej się znaleźli, jest formą gry. Ten, kto wytrwa, zdobędzie wspaniałą nagrodę.

13. Miasto Aniołów/ City of Angels, 1998,
reż.: Brad Silberling
Melodramatyczna opowieść o miłości anioła do młodej lekarki. No cóż, faza na Cage’a.

12. Armageddon, 1998,
reż.: Michael Bay
Do Ziemi zbliża się gigantyczna asteroida, Grupa śmiałków rusza w kosmos, by ocalić nasz świat. Widowisko z wielkim rozmachem. Nie popsuł mi go nawet Affleck.

11. Zwierzogród/ Zootopia, 2016
reż.: Byron Howard, Rich Moore
Szczwany lis i policjantka-królik łączą siły, by rozwiązać kryminalną zagadkę. Wspaniała i bardzo zabawna animacja.

10. Sugar Man/ Searching for Sugar Man, 2012,
reż.: Malik Bendjelloul
Film dokumentalny o zapomnianym muzyku Sixto Rodriguezie. Historia o roli przypadku i wielkiej mocy muzyki. Muzyki, której nie sposób przestać słuchać.


Na koniec filmy absolutnie ukochane, nagrodzone Paczarową Dziesiątką. A tę ocenę zdobyć nie jest łatwo. Trzeba albo wbić mnie w fotel, albo sprawić, że nie mogę o filmie zapomnieć przez, co najmniej, kilka następnych dni, albo rozbić i zmusić do niekontrolowanego płaczu, co praktycznie się nie zdarza. O wadze tej oceny niech świadczy fakt, iż w tym zaszczytnym gronie znalazło się tylko 9 filmów. Ponownie, kolejność nie ma wielkiego znaczenia. Oto one:

9. 2001: Odyseja kosmiczna/ 2001: A Space Odyssey; 1968
reż.: Stanley Kubrick
Czyli klasyk klasyków i filozoficzno-artystycznychy filmów SF na haju. Perła. Do dziś toczą się zaciekłe dyskusje, w których próbuje się rozgryźć ten film.

8. Z dystansu/ Detachment; 2011
reż.:Tony Kaye
Otwierający oczy obraz na temat systemu edukacji z fenomenalną rolą Adriena Brody'ego. Moja szczęka szorowała podłogę.

7. Róża; 2011
reż.: Wojciech Smarzowski
Czyli mój ulubiony współczesny polski reżyser i jego najmocniejszy film. Tak wyłam po pokazie, że nie byłam w stanie zostać na spotkaniu z twórcami.Uwielbiam!

6. Stowarzyszenie umarłych poetów/ Dead Poets Society; 1989
reż.: Peter Weir
Komu łezka się w oku nie kręci na tym filmie? Piękne, ponadczasowe i uwrażliwiające kino o sztuce i młodzieńczych marzeniach. Ponoć trzeba je obejrzeć w młodym wieku, bo później nie robi już takiego wrażenia. Ja na szczęście zdążyłam i za Was też trzymam kciuki.

5. Lot nad kukułczym gniazdem/ One Flew Over the Cuckoo's Nest; 1975
reż.: Milos Forman
Mistrzowska rola Nicholsona i Louise Fletcher - w kreacji będącej do dziś symbolem najwredniejszej pielęgniarki. O walce o godność i samego siebie.

4. Śniadanie u Tiffany'ego/ Breakfast at Tiffany's; 1961
reż.: Blake Edwards
Fenomenalna Audrey Hepburn w roli Holly Golightly, piękne wykonanie Moon River i jej niezapomniane, kultowe kreacje. To film, który nigdy się nie nudzi.

3. Iluzjonista/ The Illusionist; 2006
reż.: Neil Burger
Ach, jak ja chciałam odgadnąć, co się kryje za sztuczkami iluzjonisty! Cudowne zwroty akcji i gwiazdorska obsada.

2. Requiem dla snu/ Reqiuem for a dream; 2000
reż.: Darren Aronofsky
Czyli najlepszy film w karierze Aronofsky'ego. Bardzo ciężki, bardzo depresyjny i absolutnie genialny. Muzyki Menshalla można słucha bez końca.

1. Moulin Rouge!; 2001
reż.: Baz Luhrmann
Przepych, chaos, sztuka, muzyka, taniec, śpiew, kankan i paryskie centrum obyczajowego upadku. A tam, jedna z najpiękniejszych historii miłosnych: biednego poety (Ewan Mcgregor) i pięknej kurtyzany (Nicole Kidman). Perełka! I najlepsze wykonanie Tanga Roxanne:


Uff! Trochę tego jest. To jednocześnie, chyba, najdłuższa i najbardziej pracochłonna notka, jaką stworzyłam. Mam nadzieję, że znaleźliście tu dla siebie trochę filmowej inspiracji :)

Etykiety: , , , , , , , , , , , , ,